Żele energetyczne dla biegaczy – czy stosować i jakie wybrać

biegacz

W ostatnich latach w Polsce coraz większą popularnością cieszą się biegi średnio i długodystansowe. Odbywają się one w wielu polskich miastach i zazwyczaj są przeznaczone zarówno dla amatorów, jak i profesjonalistów. Bez względu jednak czy traktujemy udział w biegach wyłącznie amatorsko, czy też zależy nam na biciu rekordów i wygrywaniu, do każdych zawodów powinniśmy się solidnie przygotować. Chodzi tu zarówno o odpowiedni trening przed zawodami, jak i o udział w nich.

Najważniejsze o czym powinien pamiętać każdy biegacz średnio bądź długodystansowy to regularne dostarczanie organizmowi energii, czyli paliwa. Najprostszym sposobem by to zrobić jest spożywanie specjalistycznych żelów energetycznych. Chociaż niektórzy biegacze ich nie polecają, wydaje się, że nie istnieją żadne przeciwwskazania do ich stosowania. Należy jednak pamiętać o tym aby wybrać żel dopasowany do własnych potrzeb. Chodzi tutaj zarówno o skład, jak i smak. Na rynku dostępne są np. żele zawierające w składzie kofeinę, która nie na każdego zawodnika ma korzystny wpływ. Mogą występować też produkty bardzo słodkie i te, które są mdłe w smaku. Wybór powinien więc zależeć od indywidualnych preferencji każdego biegacza.

Podstawową zaletą żelów energetycznych jest to, że są niezwykle wygodne w stosowaniu. Można je oczywiście zastąpić bananem, batonikiem lub czekoladą, jednak spożywanie tych produktów w czasie biegu może być dosyć trudne. Tymczasem żele w formie płynnej łatwo jest połknąć. Ich zaletą jest też to, że nie zalegają w żołądku jak woda, czy napoje izotoniczne. Decydując się na żele powinno się stosować przede wszystkim te, które posiadają w składzie wyłącznie naturalne składniki. Powinno się unikać tych słodzonych sztucznymi słodzikami lub barwionych chemicznymi substancjami. Istotne znaczenie ma także brak substancji konserwujących.

Podsumowując, stosowanie żelów energetycznych podczas biegu jest jak najbardziej wskazane. Należy to jednak robić umiejętnie i korzystać jedynie z wysokiej jakości, sprawdzonych produktów. Dzięki nim możliwe jest szybkie dostarczenie organizmowi energii niezbędnej do wysiłku, a przez redukowanie oznak zmęczenia i osiąganie dobrych wyników.

Jedna myśl na temat “Żele energetyczne dla biegaczy – czy stosować i jakie wybrać

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *